Stafettlopp uppmärksammade klimatfrågan

Run for your life var ett av 2015 års stora händelser och arrangerades av Riksteatern. Men vad var det för något och vad har det lett fram till? Lisa Färnström var projektets konstnärliga ledare och en av hjärnorna bakom loppet.

2015 arrangerade Riksteatern stafettloppet Run for your life för att bidra till att skapa uppmärksamhet och diskussion kring klimatfrågan. En av initiativtagarna var Lisa Färnström, som arbetar på Riksteatern. När hon började sin anställning på teatern fick hon möjligheten att driva det här projektet, som egentligen startade ännu tidigare.

Lisa bor i ett kollektiv utanför Stockholm. För några år sedan flyttade Haroon Natan från Afghanistan, in i huset. När Lisa och några kollegor från scenkonstkollektivet Troja scenkonst satte upp en teaterföreställning om demokrati och klimatfrågan, satt Haroon i publiken.

– Han kunde känna igen sig i föreställningen och hans intresse för klimatfrågan ökade. Efter en tid kom han på idén att springa för klimatet.

Tillsammans med konstnärerna Paolo Zucotti och ANnika Vestel presenterade Haroon en pilotversion av projektet i Göteborg, där ett marathonlopp arrangerades på Angered arena. Projektet fick stöd från Kultur i Väst och ingick som en del av utställningen Motbilder av The Institute for
Contemporary Ideas and Art. Riksteatern uppmärksammade projektet och tog det vidare för att möjliggöra genomförandet i full skala.

Riksteatern gör tummen upp
När Lisa skrev kontrakt med Riksteatern sa hon att hon inte ville göra konventionell teater. Hon presenterade Run for your life för ledningen på teatern som nappade på idén.

– Responsen jag fick var: ” Vi ska göra det här” och vi satte igång.

Målet blev att iscensätta ett performativt verk i form av ett stafettlopp från Kiruna till Paris, där FN höll klimatmötet COP21 i december 2015. Längs vägen skulle lokala arrangörer arrangera kulturaktiviteter, så att det blev ett kultur­ och klimatarrangemang.
I början ställde gruppen sig frågan om det här var konst? Kunde de kalla det konst?

– När vi väl påbörjade arbetet var det ingen som ifrågasatte om det var konst eller inte. Vi slöt upp bakom tanken att vi iscensatte något nytt utanför boxen. Sedan är det klart att Run for your life inte ska vara en del av Riksteaterns kärnverksamhet.

Den 9 november startade konstnären Jenni Laiti loppet och fick sällskap av poeten Mimie Märak i Jokkmokk. Med sig hade de en sten, en värdefull symbol i den samiska kulturen, som lämnades över till nästa löpare, och nästa löpare, hela vägen till Paris.
– Run for you life ville ge klimatfrågan en kropp, ett ansikte och en berättelse. Eller snarare 1000 kroppar, 1000 ansikten och 1000 berättelser. Vi
ville prata om klimatfrågan med så många som möjligt och inledde samarbeten med organisationer på orter längs sträckan.
Loppet följdes av 55 000 unika besökare på hemsidan, som i genomsnitt tittade 15 minuter. I genomsnitt hade sändningarna 8000 tittare dagtid.

Lokala samarbeten och 89 evenemang
I projektet inledde Riksteatern samarbeten med andra nationella aktörer, främst inom miljörörelsen, men även kulturinstitutioner som exempelvis Borås stadsteater, Samiska teatern och Folkteatern i Gävle.

– Vi började med att ställa frågan till landets stora miljöorganisationer och kulturinstitutioner på regional nivå.

I början förstod inte riktigt alla tillfrågade vad det handlade om eftersom det saknades manus och skådespelare. Evenemanget låg så långt ifrån traditionell teater man kan komma, men som performativt verk står det för sig självt.
Under augusti och september åkte Lisa Färnström och hennes kollegor på turné för att sälja in eventet till lokala aktörer. De träffade kulturföreningar, naturskyddsföreningar, svenska kyrkan, sameföreningar och teaterföreningar.

– Till varje möte kom omkring 6­30 personer, som vi hade workshop med. Resultatet blev 89 lokala event, vilket är en otrolig summa. Vi hade hoppats på 25.

Projektgruppen var tydlig med gränsdragningen och vad de hade möjlighet att ansvara för. Det betyder
att de lokala arrangörerna var ansvariga för de lokala eventen, medan Riksteatern tog hand om logistiken runt själva loppet.

Startskott för klimatsatsning
I och med att loppet nådde Paris så avslutades projektet, men på en del platser runt om i Sverige har arbetet och samarbetet mellan de olika föreningarna, som anordnade gemensamma arrangemang, fortsatt.

– Efter projektet ser det lite olika ut. I Linköping har man startat en Run for your life­förening som ses en gång i veckan och arrangerar klimat­ och kulturevent.

Och på Riksteatern fortsätter satsningen på klimatfrågan.

– Run for your life var Riksteaterns klimatstartskott. I höst har vi till exempel premiär för föreställningen Dagbrott skriven av Anders Duss, i regi av Sara Giese. Den handlar om gruvindustrin i Kiruna och är en del av vår klimatsatsning.