Ny filmsajt organiserar de fristående biograferna i Sverige

Vid sidan av filmjätten SF lever i dag flera hundra fristående biografer runt om i Sverige. Att finna sin publik är en ständigt aktuell fråga som biografägarna funderar över. Nu lanseras ett nytt hjälpmedel i jakten på biopubliken. Från och med hösten 2016 kommer det att finnas en sajt som håller koll på filmutbudet på alla de fristående biografer som är medlemmar i Biografcentralen, ett nätverk som vill ge fler möjligheten att gå på bio. Jens Lanestrand från Biografcentralen jobbar aktivt med den spännande frågan: Hur väljer biopubliken sin film?

Vi träffas i Skövde kulturhus där också biografen Odeon är inrymd. En liten biograf som visar kvalitetsfilm och ibland livesända operor från Metropolitan i New York. Jens Lanestrand från Biografcentralen har just träffat företrädare från liknande fristående biografer i området, Filmforum Skaraborg, för att diskutera publikutveckling.

Hur gör man för nå ut med information om det stora utbud som dessa solospelare i biobranschen kan erbjuda? Hur får man en publik att inte bara välja film som stärker de egna föreställningarna om världen och den andre, utan också utmanar och ifrågasätter?

Ett nytt hjälpmedel i jakten på publiken är arbetet med en ny sajt som kommer till hösten. Fokus för sajten är de 333 biografer – kvalitetsfilmsbiografer, förortsbiografer och biografer på mellanstora och mindre orter – samt omkring 150 filmfestivaler och filmstudios, som i dag inte syns samlat.

– För vår del av branschen handlar publikutveckling mycket om att anamma ny teknik, nya kommunikationskanaler och att lära oss mer om CRM, Custom Relationship Management, kundvård och kundperspektiv på svenska, säger Jens Lanestrand. Just nu har vi anlitat ett företag som tittar på hur det i detalj går till när vi som potentiella biobesökare går från att få information om en film till att verkligen ta oss till biografen och se filmen, berättar han vidare.

I dag är det dagliga informationsutbudet är gigantiskt. Vi översköljs av olika slags budskap som kräver vår uppmärksamhet, alltifrån uppdateringar på Facebook till streamingtjänster online. Jens Lanestrand tänker att vi ibland kan behöva någon som guidar oss i det stora utbudet som möter oss:

– Vi nås av så mycket information att det är svårt att orientera sig emellanåt. Därför tror jag att vi kan ha en uppgift i att hjälpa den kulturintresserade att hitta rätt i ett stort och ibland oöverskådligt utbud.  

– När man funderar över vilken film man vill se hamnar man oftast på SF Bio:s hemsida. Att gå på bio är nästan synonymt med att gå på SF Bio. Men nu lanserar vi snart ett nytt verktyg för den filmintresserade. En sajt där publiken ska kunna surfa in på en enda adress och hitta utbudet på sina närmaste biografer, ta del av aktuell information om filmerna samt köpa biljetter. På samma gång kommer biograferna och filmfestivalerna att erbjudas ett modernt system för presentation och försäljning av till exempel rikstäckande presentkort. Sajten ska hålla hög teknisk standard med smarta funktioner som efterfrågas av publiken. Den utvecklas i nära dialog med både biografer, filmfestivaler och publik.

– Målet med projektet är att erbjuda biopubliken en enkel och inspirerande ingång till filmer och andra arrangemang som idag sker på biografer och på filmfestivaler. Vi vill kort sagt att ännu fler ska hitta till all fantastisk film som visas. En vanlig kommentar vi fått från biografer, distributörer och publik när vi utvecklat projektet är “Varför har inte detta gjorts tidigare?”